Připravme své tělo na podzim

Listy stromů žloutnou, dny se krátí a slunce už nemá takovou sílu jako před měsícem. Přichází podzim a s ním i plískanice a ranní mrazíky. Změna ročního období je často spojená s nachlazeními a dalšími sezónními onemocněními. Vyhněte se jim pomocí následujících rad.

NASTARTUJTE OBRANYSCHOPNOST TĚLA

Imunitní systém funguje jako štít, který vás přirozeně chrání před bakteriemi a viry. Na podzim je jeho posílení obzvláště důležité. Výkyvy teplot, deštivé dny a kratší doba slunečního svitu náš organismus vyčerpává a tím oslabuje i jeho přirozenou schopnost se bránit. Jak svému imunitnímu systému pomoci?
• Rakytník – Velmi kyselé bobule rakytníku jsou plné léčivého oleje, který obsahuje téměř všechny vitamíny. Rakytník pomáhá zejména při problémech se záněty v trávicím traktu, ateroskleróze, ale dá se požívat i na kožní poranění či při únavnosti, rekonvalescenci či kdykoliv, kdy cítíte, že nejste ve své kůži.
• Hlíva ústřičná – Tato houba obsahuje mnoho cenných látek, které napomáhají funkci naší imunity. Vedle vitamínů B, D, C a  K obsahuje i minerály a stopové prvky a hlavně 1,3-D-glukany, které jsou schopné přirozenou cestou aktivovat naši imunitu. Navíc je bohatá na vlákninu, takže vede i k očištění střev od škodlivých látek.

JEZTE PODLE SEZONY

Podzim je období zrání švestek, jablek, hrušek i ořechů. V České republice je všech těchto plodů dostatek a jsou k dostání v té nejčerstvější podobě. Vyhněte se proto dováženým ananasům a kiwi, které jsou trhané nezralé a neobsahují zdaleka tolik vitamínů, kolik by obsahovat měly. Využijte toho, co nám nabízí naše příroda.
• Vitamín C – Nejdůležitější vitamín pro posílení imunity. Kromě rakytníku je ho velké množství obsaženo právě ve švestkách a jablkách.
• Dýně Hokkaidó – I dýně je překvapivě „nadupaná“ vitamíny. Obsahuje beta-karoten, vitamíny skupiny B (nezbytné pro správné fungování metabolismu) i minerály jako selen a zinek. Až tedy budete vydlabávat svou halloweenskou dýni, využijte dužinu na polévku či dýňový koláč.

HÝBEJTE SE

Ani v podzimních měsících nezapomínejte na pravidelný pohyb. Fyzická aktivita posílí vaše tělo i obranný systém. Nejpřirozenějším typem cvičení je chůze. Nezatěžuje vaše klouby a ani se tolik nezadýcháte, takže nehrozí, že si ze snahy o sportování přinesete zápal plic.
• Pěší chůze – Vyzkoušejte nordic walking nebo jednoduše choďte do práce či na nákupy pěšky.
Hubnutí na podzim – Pokud si dáváte každý rok novoroční předsevzetí, že zhubnete, zkuste ho tentokrát posunout na podzim. Je to ideální čas na výlety, cyklistiku i jízdu na kolečkových bruslích. Proč čekat na první leden, když můžete začít už teď?
• Kurzy – Chtěli jste vždy vyzkoušet něco nového? Teď právě je čas zápisů do kurzů tance jógy nebo například thajského boxu. Pusťte se do toho, co vás vždy lákalo. Posílíte nejen svou fyzickou kondici, ale i psychiku.

DÁMY, POZOR!

Pokud trpíte na záněty močových cest, buďte na pozoru. S příchodem chladného počasí jsou tyto problémy u žen více než časté.
• Brusinky – klasický pomocník proti zánětům močového měchýře. Nejúčinnější jsou v čerstvé podobě či extrakt z nich.
• Lichořeřišnice větší – převážně se pěstuje pro své krásné květy, ale je známá také jako rostlinné antibiotikum, které pomáhá při zánětech močových i dýchacích cest.

NEPODLÉHEJTE DEPRESI

Podzim je období plné barev, prodlužujících se večerů a létajících draků. Nenechte si ho zkazit depresí.
• Relax – Pokud se cítíte unavení či ve stresu, dopřejte si relaxační masáž. Na výběr jich máte několik – aromatickou, čokoládovou či lávovými kameny. Po hodině pod rukama zkušeného maséra se budete cítit jako znovuzrození.

O autorovi

Reply