OŘÍŠKY PRO ZDRAVÍ

PRO ZDRAVÉ SRDCE, NERVY, KOSTI A PLEŤ

Přestaňme chroupat oříšky jen o vánočních svátcích. Zkusme je chroupat i během celého roku! Obsahují velmi prospěšné nenasycené mastné kyseliny, především kyselinu linolovou a linoleovou, které náš organismus neumí sám vyrobit. Obsah tuků v ořeších je sice vysoký, nelze je tedy jíst bez omezení, na druhou stranu jsou tuky tvořený především právě nenasycenými mastnými kyselinami, které nám prospívají tím, že snižují hladinu tzv. „špatného“ cholesterolu, který se usazuje na stěnách cév a poškozuje je.

Díky kyselině linolové, vitaminu E a vysokému obsahu vitaminů skupiny B a minerálních látek, především hořčíku, vápníku a fosforu, jsou ořechy ideální potravou pro ty, kteří zatěžují mozek a nervovou soustavu. Ořechy jako dobrý zdroj zinku konzumujme také tehdy, kdy chceme zlepšit stav svých vlasů, pleti a nehtů.

LÍSKOVÉ OŘECHY

V minulosti sloužily k výrobě čarodějnických hůlek a lískový keř se stal symbolem zakopaných pokladů, lásky a plodnosti.

Prospěšnost:

Jsou jedním z nejbohatších zdrojů vitaminu E, který chrání buňky. Výhodou je, že  jsou lépe stravitelné nebo například mandle nebo vlašské ořechy.

Použití:

Lískové oříšky mají vysoké uplatnění. Syrové nebo pražené, umleté nebo nasekané je můžeme přidat do zeleninových i ovocných salátů, domácího musli. Také z nich lze připravit ořechové mléko, máslo nebo pastu.

14339

 

 

 

 

 

 

BURSKÉ OŘÍŠKY

Burské oříšky neboli arašídy jsou přísně vzato luštěnina. Jde o plody podzemnice olejné, jejíž plody – lusky obsahující jedlá semena – se vyvíjejí pod zemí.

Prospěšnost:

Arašídy jsou jednou z potravin s nejvyšším obsahem niacinu (vitaminu B3), který usnadňuje metabolismus tuků a sacharidů, během nějž získávají buňky energii ze živin.

Použití:

K výrobě domácího arašídového másla, které je jednou z největších pochoutek v anglicky mluvících zemích. Také je stačí jen opražit na pánvi dozlatova, přespat do mixéru, osolit a najemno rozmixovat. Poté přidat olej a opět umixovat.

MANDLE

Již staří Římané si pochutnávali na mandlích obalovaných v cukru. Tato delikatesa je oblíbená hlavně v západní a jižní Evropě.

Prospěšnost:

Mandle obsahují velké množství vápníku a zároveň i hořčíku, který napomáhá jeho správnému využití. Vysoký obsah vápníku, hořčíku a dalších látek rovněž uklidní nervovou soustavu, zlepší stav nehtů i vlasů a zubní skloviny.

Použití:

Využívají se k přípravě mandlového mléka. Mandle se namočí přes noc do vody, poté se voda slije a mandle nasypou do mixéru spolu s čerstvou vodou. Rozmixuje se do hladkého mléka, které se může ráno použít do ovesné kaše nebo se může umixovat s ovocem a my tak můžeme získat výživný „mléčný“ koktejl.

KEŠU OŘECHY

Je jediným semenem plodu známého jako „kešu jablko“, který roste na stromě zvaném ledvinovník západní.

Prospěšnost:

Vykazují vysoký obsah železa, proto je jejich konzumace žádoucí při stavech únavy a špatné koncentrace. Obsažené karotenoidy působí příznivě na kůži, sliznici i oči.

Použití:

Chutný a zdravý je „tvaroh“ z kešu. Kešu rozmixujeme s trochou vody na jemnou kašičku. Tu můžeme použít jako základ ovocného dezertu, místo smetany do polévky nebo ji dochutit bylinkami, cibulkou a získat tak výtečnou pomazánku.

VLAŠSKÉ OŘECHY

Ořešák královský plodí nejen zdravé oříšky, ale užitečná je i jeho kůra, listy a ořechové slupky. Zatímco z ořechových slupek se připravuje kloktadlo tlumící bolest v krku a léčící afty, z kůry získáme čaj na žaludeční potíže nebo odvar, který se aplikuje zevně na vředy, akné a lišeje.

Prospěšnost:

Snižují hladinu „špatného“ cholesterolu. Zvláště se doporučuje pacientům po infarktu myokardu.

Použití:

Vlašské ořechy nacházejí uplatnění nejen ve sladkých receptech, ale skvěle se dají kombinovat například se sýry. Olej z plodů ořešáku královského se doporučuje v období rekonvalescence, osobám trpícím hypertenzí, arteriosklerózou, ischemickým onemocněním srdce nebo cukrovkou.

Walnuts

PARA OŘECHY

Tyto ořechy dostaly své jméno po spolkovém brazilském státu Pará.

Prospěšnost:

Para ořechy oplývají selenem, který podporuje imunitní systém, a také vitaminem B1, který má příznivý efekt na nervovou soustavu.

Použití:

Můžeme je nakrájet na kousky a přidat ke konci varu do jablečného kompotu připraveného z kousků jablek, skořice, hřebíčku a třtinového cukru.

 

O autorovi

Reply